Gerhard Rossmeissl

Natuurlijke schoonheid in het ochtendlicht

De ogen van de kunstenaar zien de wereld in een schoonheid waar je normaal gesproken zomaar aan voorbij zou gaan. De Duitse fotograaf Gerhard Rossmeissl is in staat om met zijn camera beelden te vangen die eenmaal uitgewerkt meer weg hebben van een abstract schilderij dan van een foto… lees meer

.

Deze kunstwerken van Gerhard Rossmeissl zijn uitgevoerd als hoogwaardig giclée.
Ze zijn uitgebracht op canvas met een kleurgarantie van 75 jaar.


Toont alle 3 resultaten


Website van Gerhard Rossmeissl: rossigaleria.de

Over Gerhard Rossmeissl

In het jaar 1958 werd Gerhard Rossmeissl geboren in het plaatsje Geisenfeld in Duitsland. Op tienjarige leeftijd kreeg zijn eerste camera (een Agfa Pocket) cadeau en hiermee werd de basis gelegd voor zijn passie, die zich acht jaar later ontwikkelde met de aanschaf van een eerste spiegelreflexcamera. Met deze camera, een Minolta XD 7 en verschillende lenzen kon Rossmeissl zijn ideeën en ideeën voor het eerst implementeren.

Van experiment naar kunst

Door talloze experimenten uit te voren met verschillende filters, belichtingstechnieken en eigen ontwikkelde fototechnieken ontstond bij Rossmeissl een geheel eigen stijl. De introductie van de digitale fotografie deed hier nog een schepje bovenop en veranderde compleet zijn manier van waarnemen. Tot dan toe was hij meer een reis-, landschaps- en natuurfotograaf, maar nu is hij enthousiast over de veelheid van mogelijkheden die dit nieuwe medium hem biedt.

In alle vroegte

Zijn favoriete onderwerpen zijn architectuur, documentatie, kunst, mensen, natuur, reizen en de studio. “De beste en mooiste foto's worden 's morgens vroeg gemaakt”, zegt Rossmeissl. Daarom begint zijn werkdag vaak tussen 03.00 uur en 05.00 uur, afhankelijk van de tijd van het jaar. Op het juiste moment op de gekozen locatie geniet hij van het moment en de schoonheid van de natuur die pas op zo'n vroeg uur in haar eigen grandeur te vinden is.

.

Als Gerhard Rossmeissl een mooi beeld gevangen heeft, werkt hij die meestal uit in een serie. Zo ontstaan er meerdere kunstwerken rondom eenzelfde thema. Het gaat hem hierbij vooral om de esthetische inhoud. De compositie en het statement moeten een samenhangend geheel vormen die de kijker uitnodigt om te blijven kijken.

De uitzondering

Ofschoon het Giclée Atelier in basis geen fotokunst aanbiedt, zijn er in de collectie van Rossmeissl een aantal fotowerken, waarbij – dankzij de door de door hem toegepaste nabewerkingen –  ze toch ingedeeld worden onder de schilderkunst en dan wel in de categorie mixed media. Het zijn deze fraaie abstracte kunstobjecten waar het onderscheid tussen fotografie en digitale schilderkunst verdwenen is en die wonderwel passend zijn in de collectie van het Giclée Atelier.

Scroll to top